Kukiz’15 chce zniesienia opłaty emisyjnej

Kukiz’15 chce zniesienia opłaty emisyjnej

Kukiz’15 przedstawia projekt ustawy zakładający zniesienie opłaty emisyjnej. Obowiązek uiszczania opłaty emisyjnej przez dostawców paliw silnikowych został wprowadzony ustawą z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Opłata teoretycznie ma obciążać dostawców paliw, a w praktyce zostanie przerzucona na kierowców i spowoduje wzrost cen paliw o ok. 10 gr na litrze.

Jednocześnie, Sejm na bieżącym posiedzeniu ma zająć się rządowym projektem ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Projekt ten zakłada powołanie wspomnianego wyżej Funduszu, którego zadaniem będzie wspieranie budowy i remontu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. W przypadku tych dwóch ostatnich Fundusz będzie mógł pokrywać aż 80% kosztów realizacji tego zadania. Pieniądze na ten cel mają trafić z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 1,4 mld zł. Jest to kwota równa wpływom, jakie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma uzyskać z tytułu opłaty emisyjnej. Dysponentem środków z Funduszu Dróg Samorządowych będzie minister transportu.

„Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia z oszustwem: pieniądze z opłaty emisyjnej, które miały pójść na walkę ze smogiem zostaną przeznaczone na budowę dróg w samorządach opanowanych przez PiS. Rząd, kosztem kierowców, tworzy wehikuł, który ma służyć do przekupywania samorządów”, mówi wicemarszałek Sejmu Stanisław Tyszka.

„Ochrona powietrza jest tylko jednym spośród kilkudziesięciu zadań Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wszystko to nasuwa oczywisty wniosek, że za pomocą tych dwóch ustaw rząd wprowadza ukryty podatek drogowy. Zamiarem rządu jest przerzucanie środków zabranych kierowcom z jednego funduszu do drugiego. Twierdzenia rządu, że opłata emisyjna ma służyć walce ze smogiem jest kpiną z polskich podatników, bowiem na ten cel ma zostać przeznaczone jedynie 15% przychodów z tej opłaty, które sfinansują Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Reszta ma trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a stamtąd do Funduszu Dróg Samorządowych” – wyjaśnia poseł Łukasz Rzepecki.

„Marszałek Kuchciński deklarował, że w trakcie kampanii wyborczej Sejm nie będzie zajmował się ustawami dotyczącymi tematyki samorządowej. Z tych powodów blokuje projekty Kukiz’15 dotyczące m. in. likwidacji straży miejskiej. Tymczasem, Sejm na bieżącym posiedzeniu ma rozpatrzyć trzy rządowe projekty ustaw wpisujące się w kampanię samorządową Prawa i Sprawiedliwości: o funduszu dróg samorządowych, o kołach gospodyń wiejskich i skopiowany od Kukiz’15 projekt o sprzedaży bezpośredniej przez rolników. To jest traktowanie Sejmu jako maszynki do glosowania na potrzeby kampanii wyborczej jednej partii”, mówi Stanisław Tyszka.

Pobierz: Projekt ustawy o zniesieniu opłaty emisyjnej

0 wpisy

Odpowiedz

Chcesz przyłączyć się do dyskusji?
Prosimy o wpisanie ich poniżej.

Dodaj komentarz